Nyhedsbreve og medlemsinformation vs. Spam og blacklist

E-mail udbyderne er de senere år blevet mere og mere strikse med at kontrollere den post som sendes til de adresser de servicerer. Det gælder de store som Google/Gmail (mfl.) og Microsoft/Hotmail (mfl.) og de store danske udbydere som Yousee m.l.

Det gælder i særdeleshed hvis der sendes mange mails fra en afsender - som fx nyhedsbreve, e-mail til medlemmer og så videre.

Risikoen ved at se stort på disse detaljer er, at din afsender-adresse eller vores servere bliver sat på sorte lister, hvilket igen betyder, at den post der bliver sendt - uanset hvor legitim den er - risikerer at bliver afvist hos modtageren. Vi holder derfor også ekstra øje med trafikken og har tilmeldt vores servere tjenester som rapporterer om fejlmails m.m.

Hvis vi konstaterer problemer kan vi stille krav om, at den database der bliver udsendt efter bliver vasket og i yderste konsekvens kan vi blive nødt til at kræve at der ikke udsendes post via vores systemer. Det er ikke kun os der skal bruge tid og kræfter på det, det er alle vores kunder der potentielt kan blive ramt.

De detaljer du som kunde skal være opmærksom på er:

Udbyderne kontrollerer bl.a. at der sendes til adresser som findes - så hvis man har mange “gamle” adresser eller adresser der er tastet forkert blandt sine modtagere, så er risikoen for at man “rammer forkert” stor. Det er derfor vigtigt, at man holder øje med automatiske retursvar og fejlbeskeder - og får ryddet op blandt sine modtagere når de forekommer.

Derudover er det naturligvis vigtigt, at man kun sender til modtagere som har ønsket den information der sendes. D.v.s. Man skal sikre sig, at modtagerne har tilmeldt sig - og at de har mulighed for nemt at framelde sig. Hvis udbyderne konstaterer, at flere modtagere af samme information markerer posten som spam, så er der risiko for at man kommer på deres sorte liste. Desværre er der faktisk en del mennesker, som - formentlig fordi det er så nemt - vælger at markere post som spam fremfor at framelde sig… så der findes ingen helgardering.

Udbyderne kontrollerer også for afsenderen, d.v.s. man skal sikre sig, at man sender fra en adresse som må sende via vores servere. Dette gælder fx ikke gmail-, hotmail-, outlook-, yousee- m.m.fl. adresser… alle de adresser er beskyttet af SPF-regler som foreskriver, at det er udbydernes egne servere der må benytte dem. Det er derfor vigtigt, at man sikrer sig, at man har ret til at sende fra afsenderadressen. Der kan evt. suppleres med en SPF-regel på ens egen afsender adresse som specifikt fortæller at vores servere må sende fra dem. Det er lidt teknisk, og vi kan evt. assistere med det.

I det hele taget er vi til rådighed for sparring på disse områder og vi kan også tilbyde konkret assistance efter timebetaling samt mulighed for at tilmelde sig “overvågningstjeneste” der giver dig som kunde udvidede redskaber til at følge op på kvaliteten af den post du udsender fra hjemmesiden/medlemssystemet etc.

Kontakt os for at yderligere informaion